Om een eigen bedrijf op te zetten kan het erg helpen als je je eigen kernwaarden hebt vastgesteld. Maar zelfs als je geen eigen bedrijf hebt of wilt, kan het je helpen om op onderzoek te gaan naar jouw kernwaarden. Ik ben hier de afgelopen tijd ook naar op zoek gegaan, zowel privé als zakelijk.
Kernwaarden zijn eigenlijk woorden waar je volgens leeft. Woorden waar je altijd naar terug kunt kijken om dicht bij jezelf te blijven en focus te behouden. Als je even niet weet welke kan je bijvoorbeeld op wilt of welke keuze je moet maken; kijk dan naar je kernwaarden. Bij welke keuze sluiten je kernwaarden het meest op aan?
Zelf gebruik ik mijn kernwaarden altijd om nieuwe collecties te ontwikkelen. Dit geeft al een goede richting van de collectie en zorgt ook direct voor diepgang.
Mijn kernwaarden
De afgelopen maanden heb ik diverse keren nagedacht over mijn kernwaarden en ik moet toegeven dat ze soms nog wel iets veranderen. Zeker aangezien ik de afgelopen maanden best gegroeid ben in m’n ontwikkeling en wat ik wil met Dreamkey. Hoe vaker je er even voor gaat zitten, hoe meer je terecht komt bij je kern.
Waren eerst mijn kenwoorden nog ‘Vrouwelijk, creatief, persoonlijk en vrijheid’ zijn deze inmiddels veranderd naar ‘Authentiek, groei en inspiratie’. Niet dat eerder genoemde woorden nu niet meer bij mij of bij Dreamkey passen, maar de 3 die ik nu heb gaan wel een stukje dieper naar de kern en wat ik nu belangrijk vind.
In de vorige blog had ik het al over dat ik ambitieuze vrouwen wil inspireren om hun ideale leven te leiden, zichzelf te kunnen/durven zijn. Dit zijn allemaal woorden die niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen, maar waar ik echt voor een lange tijd over na heb gedacht. Zo is er een verschil tussen mijn ideale doelgroep willen helpen of ze inspireren. Ik ben tenslotte geen coach -en heb die intentie ook niet- maar wil mensen wel met mijn visie en verhaal inspireren, echt vanuit mezelf.
Waarom deze kernwaarden?
Nu ik deze kernwaarden heb, is het veel makkelijker om aan de slag te gaan met nieuwe collecties. Maar het helpt ook om content te bedenken voor social media en deze blog. Alles wat ik creëer, moet passen bij mijn kernwaarden. Ook zeggen deze waarden veel over mijn (ideale)doelgroep. Vaak heb je past echt een goede connectie met iemand (of iets) die ook weer verband houden met je kernwaarden.
Eigenlijk moet je met alles wat je doet kijken of het te maken heeft met je kernwaarden. Zo niet, zou ik er nog eens goed over nadenken of je het dan wel moet doen…
Bepaal je kernwaarden
Zoals ik al zei, bepaal je je kernwaarden niet even in een kwartiertje. Dit heeft echt tijd nodig en je moet echt diep in jezelf graven. Het is goed om eerst een hele lijst met woorden op te schrijven die bij je passen, die je belangrijk vindt in het leven. Wat zijn woorden waar je je leven altijd al volgens leeft?
Kijk vervolgens of er woorden tussen zitten die bij elkaar passen. Zo had ik eerder ‘toegankelijk en persoonlijk’, terwijl dat best bij elkaar ligt. Zoek dan uit wat het precies is wat je er zo belangrijk aan vindt. Ik wou bijvoorbeeld een bedrijf waar mensen zich thuis voelen, waar ze geen drempel voelen maar direct weten dat ze op de juiste plek zitten. Uiteindelijk heb ik hier dus een veel sterkere kernwaarde uit gehaald: Authenticiteit.
Kijk dus heel streng naar alle woorden en schrap degene die niet fijn voelen. Vraag je ook bij elk woord af waarom je daarvoor gekozen hebt en zoek naar de diepere kern. Uiteindelijk kan je het beste tussen de 3 en de 5 kernwoorden hebben.
Maak een mooi bestandje waar je deze woorden in een mooi lettertype zet om uit te printen. Hang ze op een plek waar je er altijd naar kan kijken. Bij elke keuze, opdracht of project; kijk naar je kernwaarden en je zal merken dat het veel makkelijker is om beslissingen te nemen.
Leef jij al volgens jouw kernwaarden?
Geef een reactie