• Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Twitter

dreamkey blog

Dreamkey blog over je favoriete stationery!

  • Home
  • Over ons
  • Blog
  • Shop
  • Contact
  • Adverteren

Bepaal de kernwaarden die bij je passen

8 jan

Om een eigen bedrijf op te zetten kan het erg helpen als je je eigen kernwaarden hebt vastgesteld. Maar zelfs als je geen eigen bedrijf hebt of wilt, kan het je helpen om op onderzoek te gaan naar jouw kernwaarden. Ik ben hier de afgelopen tijd ook naar op zoek gegaan, zowel privé als zakelijk.

Kernwaarden zijn eigenlijk woorden waar je volgens leeft. Woorden waar je altijd naar terug kunt kijken om dicht bij jezelf te blijven en focus te behouden. Als je even niet weet welke kan je bijvoorbeeld op wilt of welke keuze je moet maken; kijk dan naar je kernwaarden. Bij welke keuze sluiten je kernwaarden het meest op aan?

Zelf gebruik ik mijn kernwaarden altijd om nieuwe collecties te ontwikkelen. Dit geeft al een goede richting van de collectie en zorgt ook direct voor diepgang.

kernwaarden

Mijn kernwaarden

De afgelopen maanden heb ik diverse keren nagedacht over mijn kernwaarden en ik moet toegeven dat ze soms nog wel iets veranderen. Zeker aangezien ik de afgelopen maanden best gegroeid ben in m’n ontwikkeling en wat ik wil met Dreamkey. Hoe vaker je er even voor gaat zitten, hoe meer je terecht komt bij je kern.

Waren eerst mijn kenwoorden nog ‘Vrouwelijk, creatief, persoonlijk en vrijheid’ zijn deze inmiddels veranderd naar ‘Authentiek, groei en inspiratie’. Niet dat eerder genoemde woorden nu niet meer bij mij of bij Dreamkey passen, maar de 3 die ik nu heb gaan wel een stukje dieper naar de kern en wat ik nu belangrijk vind.

In de vorige blog had ik het al over dat ik ambitieuze vrouwen wil inspireren om hun ideale leven te leiden, zichzelf te kunnen/durven zijn. Dit zijn allemaal woorden die niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen, maar waar ik echt voor een lange tijd over na heb gedacht. Zo is er een verschil tussen mijn ideale doelgroep willen helpen of ze inspireren. Ik ben tenslotte geen coach -en heb die intentie ook niet- maar wil mensen wel met mijn visie en verhaal inspireren, echt vanuit mezelf.

Waarom deze kernwaarden?

Nu ik deze kernwaarden heb, is het veel makkelijker om aan de slag te gaan met nieuwe collecties. Maar het helpt ook om content te bedenken voor social media en deze blog. Alles wat ik creëer, moet passen bij mijn kernwaarden. Ook zeggen deze waarden veel over mijn (ideale)doelgroep. Vaak heb je past echt een goede connectie met iemand (of iets) die ook weer verband houden met je kernwaarden.

Eigenlijk moet je met alles wat je doet kijken of het te maken heeft met je kernwaarden. Zo niet, zou ik er nog eens goed over nadenken of je het dan wel moet doen…

kernwaarden

Bepaal je kernwaarden

Zoals ik al zei, bepaal je je kernwaarden niet even in een kwartiertje. Dit heeft echt tijd nodig en je moet echt diep in jezelf graven. Het is goed om eerst een hele lijst met woorden op te schrijven die bij je passen, die je belangrijk vindt in het leven. Wat zijn woorden waar je je leven altijd al volgens leeft?

Kijk vervolgens of er woorden tussen zitten die bij elkaar passen. Zo had ik eerder ‘toegankelijk en persoonlijk’, terwijl dat best bij elkaar ligt. Zoek dan uit wat het precies is wat je er zo belangrijk aan vindt. Ik wou bijvoorbeeld een bedrijf waar mensen zich thuis voelen, waar ze geen drempel voelen maar direct weten dat ze op de juiste plek zitten. Uiteindelijk heb ik hier dus een veel sterkere kernwaarde uit gehaald: Authenticiteit.

Kijk dus heel streng naar alle woorden en schrap degene die niet fijn voelen. Vraag je ook bij elk woord af waarom je daarvoor gekozen hebt en zoek naar de diepere kern. Uiteindelijk kan je het beste tussen de 3 en de 5 kernwoorden hebben.

Maak een mooi bestandje waar je deze woorden in een mooi lettertype zet om uit te printen. Hang ze op een plek waar je er altijd naar kan kijken. Bij elke keuze, opdracht of project; kijk naar je kernwaarden en je zal merken dat het veel makkelijker is om beslissingen te nemen.

Leef jij al volgens jouw kernwaarden?

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • E-mail

Comments:
Leave a Comment
Categories:
Backstage
Tags:
branding, dreamkey, kern, kernwaarden

More Posts you may like

  • De nieuwste Dreamkey agenda past bij elke stijl!
  • Shop in stijl: Sweet Pastel
  • Waarom authenticiteit zo belangrijk is…
  • 5 redenen om nu aan jouw personal brand te werken!
« Nieuw Girlboss thema: Let’s rock this year!
Kaartjes, wat kun je er eigenlijk mee? »

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

A little about me

Nienke

Hi! Ik ben Nienke (1988), afgestudeerd als grafisch ontwerper en sinds 2011 de trotse eigenaar van Dreamkey Design. Ik ontwikkelde mezelf tot creatieve ambitieuze ondernemer met een passie voor het bedenken en ontwikkelen van, en het zoeken naar de mooiste stationery.

Laat je op dit blog meesleuren in mijn zoektocht naar nieuw talent, kijk met me mee tijdens het ontwerpen van nieuwe collecties, ga met me mee op mijn reis in persoonlijke ontwikkeling en geniet ook vooral van al het moois waar ik mijn inspiratie uit haal.

Bezoek de webshop >

  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Twitter

Nieuwsbrief:

Categorieën

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.

Instagram love

Follow on Instagram

Laatste Blogposts

Afscheid

Shop in stijl: Mystic gray

Shop in stijl: Shiny metallics

GA NAAR DE WEBSHOP >
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Twitter

Copyright © 2021 · Dreamkey Design

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres.
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.